Malá vzpomínka na české letce ve Velké Británii

10. července 1940 vydalo britské ministerstvo letectví rozkaz k zformování 310. československé stíhací perutě RAF (No. 310 squadron). Bojeschopnou byla peruť uznána 17. srpna 1940 v Duxfordu (Duxford Aerodrome), v hrabství Cambridge. Československým velitelem byl ustanoven major Alexander Hess a britským spoluvelitelem S/L George Douglas Blackwood.

Možná se ptáte, proč tuto událost připomínám. Je to proto, že řada letců byla aktivními členy Sokola po celé republice a v sokolské činnosti pokračovala i během svého působení ve leteckých silách Spojeného království. Do bojů zasáhli i někteří členové Sokola Brno I, jmenujme např. Jana Chalupu (1919-1940), který byl brněnským rodákem (bydliště Veveří 14) a v roce 1939 odešel přes Polsko do Francie. Ve Velké Británii prodělal letecký výcvik a byl zařazen do stavu “třistadesítky” v době letecké bitvy o Británii. Bohužel při jednom z letů mu začal hořet motor, pilot vyskočil, ale padák se mu neotevřel a Chalupa utrpěl smrtelná zranění při dopadu. Je ostatky spočívají nyní na známém vojenském hřbitově v Brookwoodu (jihozápadní předměstí Londýna). Záběry z místa jeho posledního odpočinku můžete vidět v úvodní sekvenci filmu Nebeští jezdci režiséra Jindřicha Poláka z roku 1968.

Archiv Sokola Brno I uchovává ve svých útrobách onu “malou vzpomínku” na tyto statečné muže. Jedná se o jednoduché kulaté razítko s nápisem “POBOČKA SOKOL 310. PERUŤ”, která se dochovala až do dnešních dnů. Bohužel se už patrně nikdy nedozvíme, jak se toto razítko dostalo až do Brna, patrně jej přivezl zpět do vlasti některý z pilotů či příslušníků pozemního personálu.

Razítko vám ukážeme jen na fotografii, v reálu však můžete vidět skutečný letoun, který československé letce doprovázel. Jedná se o stroj Supermarine Spitfire LF Mk. IXe s označením NN-N, který je vystavován v Národním technickém muzeu v Praze, v mohutné expozici věnované dopravě. Kromě legendárních “spitů” českoslovenští letci ještě sedlali další stroj, a to Hawker Hurricane, který ve své podstatě na svých bedrech nesl tíhu již zmiňované letecké bitvy o Británii na podzim 1940. Exemplář toho stroje jste též mohli spatřit v Čechách, bohužel jen po krátkou dobu. Poslední letuschopný stroj ve verzi Mk. IV (imatrikulace JX-E) na světě patřil pražskému Leteckému muzeu Točná od května 2021. Do republiky jej dovezl fanda letectví Ivo Lukačevič a nechal letoun uvést do stavu “zero hour”, přičemž byly použity jak původní, tak renovované a případně repasované komponenty. Bohužel tento vzácný stroj byl zničen během havárii v srpnu 2022 při letové ukázce v Chebu.

Michael Doležal, vzdělavatelský odbor SBI

Foto Jana Chalupy převzato z publikace František Loucký: Mnozí nedoletěli

 

telefon

+420 731 149 080
(9:00 - 14:00)

Víkendové pronájmy rezervujte nejpozději ve čtvrtek do 16:00.